Nieuws uit Nieuw Zeeland (mijn @-mail doet het niet meer, gaarne niet terugmailen)

Discussion in 'Computer Support' started by douwe.aria, Feb 1, 2004.

  1. douwe.aria

    douwe.aria Guest

    Hallo Pa en Ma,

    Toch nog even een mailtje vanuit hier. Douwe en Aria hebben een nieuwe
    computer en ik kan dan gelijk even mijn mailtjes versturen zeiden ze. Ik zal
    even verder gaan met mijn verslag vanaf dag 3. Ik denk dat dat voor iedereen
    wel zo leuk zal zijn.

    11 januari
    Op de terugweg naar Auckland hebben we nog een stop gehad bij de Whangarei
    watervallen. Gauw een foto gemaakt en de bus weer in. Het was een mooiere
    waterval dan die bij het treaty house. In Auckland zijn we met z'n alleen
    uit eten geweest. Voor een paar mensen was het de laatste dag van de toer.
    We zijn richting de haven gelopen waar we een gezellig tentje zijn binnen
    gestapt. Hier uit eten gaan is nog een feest op te doen. Het is zo goedkoop
    hier. Na het eten ben ik naar het hotel gegaan. Gezien de eerste dagen al
    ben ik bang dat het een zeer strak schema is en dat het zeer vermoeiend zal
    worden. Maar ik vind het ook zonde om in de bus te slapen, dan mis ik zo
    ontzettend veel van de natuur en omgeving (waarvoor ik toch eigenlijk
    overgekomen ben).

    12 januari
    Vandaag rijden we naar Rotorua (de stad van de Maori's en de geisers/heet
    waterbronnen). Voordat we in een ruk doorrijden naar deze stad hebben we
    eerst nog een stop in Waitomo. In Waitomo heb je allerlei grotten. Varierend
    van diep met watervallen tot een gloeiwormengrot waarin je met een bootje
    kan rondvaren. Je mag de grotten alleen in met begeleiding. In Waitomo
    konden we voor een activiteit kiezen. Ik heb gekozen om abseilend een grot
    binnen te gaan. De hoogte van het begin tot weer vaste grond onder je voeten
    was 100 meter. Na het abseilen zijn we de grot doorgelopen tot we bij een 30
    meter hoge trap kwamen. Deze was zo ontzettend steil dat ik er echt heel
    veel moeite mee had. Als ik dit geweten had...had ik het waarschijnlijk niet
    gedaan. Ik was ook zo blij toen alles achter de rug was. Maar ik heb het wel
    gedaan. De euromast is nu een eitje om te doen. Na deze actie zijn we
    doorgereden naar de eindbestemming, Rotorua. Er hing een zwavellucht in de
    plaats, maar in het hotel viel het wel mee.

    13 janauri
    Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de maori's in hun eigen omgeving.
    Heel er interessant om het te zien. Ik had er nog wel meer tijd door kunnen
    brengen. In hun Village kom je overal warm waterbronnen tegen. Hier maken
    zij gebruik van. Op een opening van zo'n bron zetten zij een houtenkist waar
    zij het eten (stomen) in bereiden. Wij hebben daarvan mogen genieten
    (Hangi). Tijdens de rondleiding is er veel verteld. Ook dat de aarde waar
    wij op dat moment op stonden hol is. En inderdaad als je sprong, klonk het
    hol. Na de hangi kregen we een demonstratie van de Haka. Dat is de
    strijddans/lied van de Maori's. We moesten zelf ook mee dansen. 's Middags
    hebben we de 4wdrive gedaan. De omgeving bekeken en nog veel meer gehoord
    over de omgeving en gebruiken van de Maori's. Ze hebben pas een nieuw warmte
    gaat gevonden in de Rainbow Mountain. Ze denken dat als dit lang blijft
    doorgaan dat het een vulkaan wordt. We hebben nog kunnen zwemmen in een
    warmtebron. Maar aangezien zwemmen toch niet iets voor mij is ben ik maar op
    de kant gebleven. Na de tocht zijn we door Chris (onze tourleider en
    chauffeur) in de stad gedropt voor het diner. We zijn met een stel gaan eten
    in een soort pub. We zijn met de taxi teruggereden naar het hotel (het
    regende namelijk).

    14 januari
    Vandaag lang in de bus gezeten. Eigenlijk de hele dag en hebben niets gedaan
    aan activiteiten. We zijn richting Wellington gereden voor de overtocht naar
    het Zuider eiland de volgende dag. In Wellington aangekomen zijn we met z'n
    allen in een pub gaan eten. We hebben nog een wandeling gemaakt in de
    botanische tuin en geprobeerd de stad te vinden, helaas niet gelukt.

    - verveel ik jullie al met mijn verslagen? -

    15 januari
    In de morgen zijn we eerst met de bus de Victoria Mountain opgereden. Hier
    heb je een schitterend uitzicht over de stad. Daarna zijn we door Chris
    losgelaten in de stad. Om 13.30 uur moesten we terug zijn voor het vertrek
    naar de Ferry. Als eerste op zoek naar een internetcafe. Helaas duurde het
    ontzettend lang om mijn mail op te halen. Dus niet kunnen mailen. Dan maar
    een telefoonkaart halen en in Nelson bellen als we een cel kunnen vinden. We
    zijn na het mailen de stad in gelopen, leuke shops bekeken en natuurlijk een
    cappucino gedronken. Doordat de Ferry te laat binnen kwam zijn we later aan
    de overtocht begonnen. Om 18.00 uur kwamen we op het Zuider eiland aan. Het
    was een hele rustige overtocht. We zijn direct door gereden naar Nelson,
    waar we de nacht zullen doorbrengen.

    16 januari
    Vandaag heb ik me opgegeven voor de 4 uur hike in het Able Tasman National
    Park. Eerst met een bus daarna de watertaxi. De man van de watertaxi heeft
    ons nog het een en het ander verteld over het Park. Door de watertaxi zijn
    we gedropt aan het begin van de hike. Het is een schitterend park met veel
    uitzicht op een mooie blauwe zee. Omdat we redelijk snel liepen hadden we
    tijd genoeg. Dus hebben we nog even een uurtje liggen bakken op een mooi
    strandje. Ik heb al een mooi kleurtje opgebouwd. Het was een mooie tocht en
    op sommige punt ook best zwaar. Deze avond hebben de gasten samen met Chris
    en V een potje rugby gespeeld. We waren de eerste groep die dat deden,
    vonden ze erg leuk van ons.

    17 janauri
    Vandaag rijden we naar Christchurch met een stop in Kaikoura. Hier zouden we
    de whale-watch gaan doen, maar helaas ging hij niet door omdat het stormde
    op zee. Wat was ik teleurgesteld. Dit was de enige kans om de whales te
    zien. Dus hebben we voor de verandering maar gekozen voor de schapen
    wandeling. Volgens Chris zouden we honderden schapen tegen komen. We hebben
    op het einde van de tocht 10 schapen gezien... In Christchurch zijn we op
    zoek gegaan naar een pizzaboer. Samen met een stel uit Australie hebben we
    in een gezellig cafeetje heerlijk een pizza gegeten.

    De omgeving op het Noorder eiland verschilt zo met de omgeving op het Zuider
    eiland. Het Noorder eiland is mooi groen, hel veel bossen. Het Zuider eiland
    is grauw en geel. Ze kampen daar met een hele lange droogte op dit moment.
    En toch heb je ook mooie groene gedeeltes op het Zuider eiland. Bijvoorbeeld
    Milford Sound en Fox Glacier.

    18 januari
    Eindelijk gaan we op weg naar Fox Glacier. Ben erg benieuwd hoe het daar is.
    Ma/Pa de foto van die vrouw in de ijsgrot in de reisgids is gemaakt op Fox
    Glacier. Het ergste van deze dag is dat het regent en ik heb gekozen voor
    een heli-hike. Dit houdt in dat je op het hoogste punt van de Glacier wordt
    afgezet door een helicopter en dat je de rest naar beneden loopt. Maar als
    het regend zal de helicopter niet vliegen. We moeten heel hard duimen.

    19 janauri
    Het is droog!!!!, maar bewolkt. Helaas we kregen te horen dat de heli-hike
    niet doorgaat omdat het bewolkt is. Dan maar de gewone hike. Ik moet en zal
    op die gletsjer staan. Met de bus zijn we naar het begin van de gletsjer
    gereden. Om op hoogte te komen zijn we door een regenwoud gelopen. Mooi
    gebied om te lopen. En opeens sta je op ijs... Ik kan je vertellen dat het
    echt fantastisch is. Het is niet uit te leggen wat voor gevoel het geeft om
    in zo'n land op een gletsjer te staan. Op het moment dat we midden op de
    gletsjer stonden ging de zon schijnen. Wat was ik blij dat ik toch deze
    tocht gedaan heb. Ik denk zelfs dat hij beter was dan de heli-hike. Na deze
    overweldigende ervaring zijn we doorgereden naar Queenstown.

    20 janauri
    Samen met Vanessa (Australie) een rustige dag gehad. Ik had geen interesse
    meer om dingen te ondernemen. We hebben zelf een leuk tocht met een
    stoomboot gemaakt waardoor we Queenstown vanaf het water zagen. Daarna zijn
    we wezen shoppen.

    21 janauri
    Vandaag moesten we om 6.00 uur am in de bus zitten voor een tocht naar
    Milford Sound. Het fjordengebied van het zuider eiland. Wat een mooie
    omgeving. Bergen met sneeuw op de toppen en een strak blauwe lucht. Het is
    echt schitterend hier. In Milford Sound zijn we met een boot de fjorden
    doorgevaren. Mooie watervallen gezien en prachtige natuur. Adembenemend....

    22 janauri
    We hebben vandaag nog een vrije morgen in Queenstown. We zijn met z'n vieren
    de berg van de gondela opgeklommen. Wat had ik een spijt zeg. Het was wel
    een schitterend uitzicht maar het was een stijle wandeling. Terug ben ik
    niet meegelopen, ik heb gewoon de gondela gepakt (ben op vakantie, toch?).
    Ik ben lekker in een park in de zon gaan liggen. De bus zou een uurtje later
    vertrekken dan gepland. Vanmiddag zijn we vertrokken naar Lake Ohau voor de
    laatste nacht. Op deze plek hadden we een mooi uitzicht op Mt Cook. Voor de
    rest was er niets te bleven.

    23 janauri
    Vandaag de laatste dan van de tour. We gaan op weg terug naar Christchurch.
    Chris had de vaart erin, waardoor we al vroeg in Christchurch aan kwamen.
    Niets mis mee. We zijn de stad doorgelopen en kwamen een botanische tuin
    tegen. Hier hebben we heerlijk gewandeld. We moesten wel opschieten, we
    kwamen bijna te laat voor het afscheidsdiner. Ik ben samen met Vanessa naar
    het hotel gelopen waar we nog als afscheid wat gedronken hebben. Ik wilde
    graag vroeg naar bed morgen vertrekt mijn vliegtuig naar Auckland.

    Dit was het einde van de tour. Ik zit nu nog in Auckland bij vrienden en zie
    heel veel van de omgeving en de natuur hier. Elke dag doen we iets. Er is
    genoeg te doen en te zien hier. Vandaag zouden we eigenlijk goud gaan zoeken
    in Waihi, maar helaas was het weer niet al te best en eigenlijk is het wel
    goed om even een rustdag te houden. Alhoewel rustdag, vanmorgen zijn we naar
    een markt en het strand geweest.

    Ik ga nu stoppen en jullie horen mij allemaal zodra ik weer thuis kom.

    Groetjes aan iedereen daar en als ik mensen vergeet te mailen mail deze
    brief dan gewoon door.

    Groetjes
    Claudia

    douwe.aria, Feb 1, 2004